Rovarász Híradó 32. szám 2001 március : Rovarásztábor a Radnai-havasokban
2011. május 18. írta: bogarász

Az immár 12 éve hagyományosnak számító nyári Rovarásztábort idén a Radnai-havasokban szerveztük meg július 28. és augusztus 4. között. A résztvevők többségét, mint mindig, most is a hallgatóink képezték (25), akiket 3 egyetemi oktató és 12 tagtársunk/entomológus egészített ki. Szállásunk Borsafüreden (Borsa-Complexul Turistic) volt, két magánpanzióban és egy többcsillagos hotelben.

Borsafüred 850 m tengerszint feletti magasságban helyezkedik el, ahonnan libegővel, 17 perc alatt lehet feljutni még 500 métert a Stiol csúcsra. Mivel a Radnai havasok északi lejtőjén terül el, sípályái hosszú ideig havasak, Románia egyik leghíresebb sízőhelyeként van számon tartva (1942-44 között a magyar olimpiai sí válogatott is itt készült fel a versenyekre, igaz akkor pont Magyarországhoz tartozott egy rövid időre). Hat napos ott tartózkodásunk alatt több kisebb nagyobb túrát szerveztünk. Az egyik legszebb az volt, amikor autóbusszal felvitettük magunkat a Borsa (Prislop) hágóra (1 416 m), majd onnan a Máramarosi havasok gerincén sétáltunk végig egy olyan úton, ami 1918 előtt Magyarország határát jelentette Moldvával. Szembe pedig kitárulkozott a Radnai havasok teljes, 50 km-es gerince. Kevesebb szerencsével, de nagy lelkesedéssel a Nagy Pietrosz (2 303 m) megmászására is vállalkoztak a társaságból 32-n. Gazdag áfonyamezők és málnások között érkeztünk fel a Iezer tóig, ahol esősre fordult az idő, így akik el is érték magát a csúcsot, a kilátásban már nem gyönyörködhettek. Külön napot szántunk Máramarossziget megtekintésére valamint Szaploncára (Săpânţa), ahol az ún. „vidám temető” található. Ha a „vidám” jelző vitatható is, mindenesetre rendkívül érdekes a sok egyforma nagyságú, festet-faragott fejfa, melyeken a megszokott adatokon kívül az elhunyt életének több részletét ismerhetjük meg röviden, versbe szedve (román nyelvtudás vagy tolmács szükséges!). A nagy terv, a XV-XVI. századi bukovinai kolostorok megtekintése meghiúsult az autóbusz műszaki állapota következtében. A jelen levő rovarászok segítségével a hallgatók megismerkedhettek a főbb nappali és éjszakai rovargyűjtési módszerekkel. Sajnos, az idei vegetációs periódus úgy két-három héttel előbbre tartott a megszokottnál, ami augusztus közepi faunát, flórát jelentett, ami pedig jóval szegényebb a július véginél. De így is hálóba kerültek ritka szerecsenlepke fajok, láttunk endemikus, csak itt előforduló növényeket, hajnalmadarat a sziklákon. Egészében elmondható, hogy sikeres táborozásunk volt, még ha negatív tapasztalatokkal is gazdagodtunk néha.

Haltrich Attila

forrás: Rovarász Híradó, 32. szám. 2001. március

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.