Régi rovartani meghívók
2012. december 21. írta: bogarász

Régi rovartani meghívók

Egészen véletlenül fedeztem fel pár hete, hogy Társaságunk honlapjára nincsenek feltéve a rovartani meghívók. Észrevételemet azonnal jeleztem is a honlapgazdának, aki nyomban orvosolta is a problémát. Ekkor viszont eszembe jutott, hogy régebben, amikor még nem volt ilyen szép és gazdag honlapunk, a kevés aktuális információ egyike, pont a meghívó volt, rajta az előadókkal, előadások címével. Hová lettek ezek? Mivel azon kívül, hogy ezentúl a rovartani meghívók szerepelni fognak az MRT honlapján, felmerült az az ötlet is, hogy mi lenne, ha a régieket is feltennénk, ráadásul mind a 102 év meghívóit? Milyen érdekes lehet egy monarchiabeli meghívó, vagy milyenek lehettek a két világháború alattiak? Egyáltalán, voltak akkor ülések? Vagy csak az ostrom idején szüneteltek az előadások?

600_web600.jpg

Azzal kezdtem, hogy elővettem a saját meghívóimat, hiszen én is már 24 éve tagja vagyok a Társaságnak, és ha meggondoljuk, ez már kitenné az összesnek közel a negyedét! Csalódnom kellett: kezdetben még többé-kevésbé félretettem minden nyomtatványt, de aztán lazábbra vettem, így gyűjteményem nagyon foghíjassá vált. Semmi baj, jutott eszembe, hiszen elég a vendégkönyveket fellapozni, oda, mielőtt a jelenlévők beírják a nevüket, minden alkalommal beragasztjuk a meghívókat is! Igen ám, csakhogy a jelenlegi könyv is, mely már a duplájára dagadt a sok beragasztott meghívótól, „csak” 17 év anyagát tartalmazza. Sorra vettem fel a kapcsolatot az elmúlt pár évtized titkáraival és sikerült kiderítenem, hogy 17 évvel ezelőtt, még több ilyen, rendszerint egy 10 éves
időszakot felölelő vendégkönyv volt, de pillanatnyilag nem lelhetők fel…Bár nem adtam fel a reményt, hogy valamelyik eldugott szekrény még eldugottabb sarkából idővel elő fognak kerülni, tagtársainknál kezdtem érdeklődni, hiszen aki rovarokat gyűjt, miért ne gyűjtené a meghívókat is? Szalóki Dezső és Nagy Barnabás tagtársunk már nagy segítségemre volt, amikor a Rovarász  Híradó (1989-ben alapítva) hiányzó számait kerestem, és most sem okoztak csalódást: előbbi 1970-től, utóbbi 1950-től ígérte, hogy megvannak, megkeresi őket.
Munkára fel, elkezdtük a digitalizálást! Én a jelenlétiket (közben előkerült egy vendégkönyv, egyelőre az egyetlen, mely 1969. február és 1978 márciusa között volt használatban), Dezső a meghívókat szkennelte be. Úgy tervezzük, hogy egy-egy évtizedet lehessen egyszerre megnyitni. Nem tudom, mások hogy lesznek majd vele, de nekem nagy élmény volt régi, közel 40 évvel ezelőtti ülések előadóinak, elnökeinek, titkárainak a nevét olvasni! Többen már rég eltávoztak a nagyok közül, sokakat már csak műveik alapján, vagy visszaemlékezésekből ismerek, de meglepően sokan vannak még mindig, akikkel hónapról hónapra találkozunk, miközben aláírásuk a közel fél évszázados papírokon fellelhetők. A meghívók alján annak az intézménynek a címe és igazgatójának a neve szerepel a neve, ahol azt sokszorosították (nyomtatták). Megtudjuk, hogy mikor kezdődtek annak idején az előadások, hogyan változott a rovartani ülések helyszíne, vagy hogy már 1975-ben is tartottak választmányi üléseket ugyanott, ahol ma, a Kertészeti Egyetem Rovartani („Növényvédelmi”) tanszékének gyakorlójában… Mikor szervezték az első rovarászati napokat, rovarászbált („15 Ft a belépő!”), rovarbörzét stb. De még az is érdekes (számomra), hogy régen júniusban is volt rovartani ülés. A munkának még csak az elején tartunk, de azért egy kis „kóstolót” felteszek egy ideiglenes Picasa albumba, amiből látható, hogy nemsokára mit nézegethetünk majd a MRT honlapján.

https://picasaweb.google.com/114797008763998464495/JelenletikMeghivok?authkey=Gv1sRgCM
Oajfz43f7EiwE#

De hogy én is kérjek valamit (nem teljesen önzetlenül vetettem papírra a fenti mondatokat): ha valaki, aki ezeket a sorokat olvassa, és rendelkezik régi (1950-es vagy azelőtti) rovartani meghívókkal, kérem, jelezze nekem, vagy digitalizálja, vagy engedje, hogy mi tegyük meg. Hátha sikerül, ha nem is mind a 102 évet, de legalább a nagyobb részét összegyűjtenünk, bemutatnunk, megmentenünk az utánunk következő nemzedékek számára.

szerző: Haltrich Attila

forrás: Rovarász Híradó, 68. szám. 2012. november

A bejegyzés trackback címe:

https://rovarok.blog.hu/api/trackback/id/tr154976162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása